Wednesday, September 16, 2009

Salam Aidilfitri

Sekarang ni mesti ramai yang dah mula bercuti kan? Maklumlah, tinggal beberapa hari je lagi kita akan menyambut Aidilfitri. Bagi yang ada kampung nun jauh, pastinya merancang untuk pulang ke kampung lebih awal. Manakala bagi yang beraya di sekitar KL sahaja, mungkin masih sakan lagi menyediakan kelengkapan2 pakaian baru dan kuih-muih untuk menyambut hari raya walaupun pada saat2 akhir.

Di kesempatan bulan yang mulia ini, ingin saya menghulur sepuluh jari, memohon ampun dan maaf andai selama persahabatan kita samada di alam realiti ataupun di alam maya, ada tersilap kata, terkasar bahasa, dan mohon halalkan makan minum saya selama ini samada sedar atau tanpa saya sedari. Saya sebagai manusia juga mmg tak kan dapat lari dari melakukan kesilapan. Mohon ampun maaf yer kawan2.. =)

Persiapan raya saya hanya sekadar apa yang ada sahaja. Kuih muih hanya mampu di beli sahaja. Nak buat sendiri mmg dah tak mampu. Baju raya? Jauh sekali. Sebab mmg tak muat dah nak pakai baju kurung raya. Saya hanya sempat capai 2 helai blouse maternity yang murah. Cukuplah dapat dipakai berulang kali di hari raya dan untuk berjalan2 ke rumah saudara mara =)

Oklah, saya hanya akan bercuti seminggu sahaja pada hari raya ini dan akan mula bekerja semula pada hari isnin minggu yang berikutnya. Pada yang memandu jauh, hati2 di jalan raya. Jaga diri dan keselamatan keluarga tersayang anda.

Jumpa lagi selepas hari raya, Insya-Allah... =)

Penghujung Ramadhan

Sedar tak sedar, kita sudah hampir ke penghujung ramadhan. Terasa macam baru sekejap sangat kita berpuasa kan? Alhamdulillah, setakat ni saya masih dapat berpuasa penuh. Syukur Tuhan berikan kekuatan buat saya untuk terus berpuasa walaupun tengah sarat sekarang. Mungkin ini berkat bulan ramadhan daripada Tuhan buat semua umat Islam termasuklah diri saya. Saya akan cuba berpuasa hingga ke akhir ramadhan. Insya-Allah.


Dalam berpuasa dan dah nak raya pun, adakah anda semua sudah menunaikan zakat fitrah? Bagi yang belum, cepat2lah buat. Perkara wajib zakat fitrah ni pada semua umat Islam. Sekarang ni pun kita boleh jumpa amil di mana2. Di pasar ramadhan dan di pusat2 membeli-belah pun kadang2 kita boleh jumpa para amil ini. Jadi jangan beri seribu alasan yer =)


Dan Insya-Allah, lebih kurang 2 minggu selepas raya, dijangka zuriat pertama kami akan dilahirkan. Segala persiapan sudah di sediakan dan barang2 telah beli. Yang tinggal hanya menanti dan menghitung hari saja. Doakan segalanya selamat buat saya dan bayi kami nanti =)

Thursday, September 10, 2009

20 Ramadhan

Pejam celik pejam celik hari ni dah masuk 20 Ramadhan kan? Cepat sungguh masa berlalu. Sampai tak terasa penat berpuasa langsung =). Syukur Alhamdulillah, so far saya masih mampu untuk berpuasa penuh dan berharap saya dapat berpuasa hingga ke penghujung Ramadhan nanti. So nanti tak payah la susah2 nak ganti puasa tahun depan, ye tak? =)

Cuma yang sedihnya saya tak mampu untuk ke masjid / surau untuk menunaikan solat sunat terawih.. Yelah, dengan keadaan badan yang tak 'seimbang' ini, kejap ok, kejap tak, saya jadi tak berani untuk keluar rumah. Ditambah pula dengan kes penyakit influenza sekarang ni. Buat saya jadi lebih berhati2 dan takut untuk keluar ke tempat awam sebarangan. Hanya jika benar2 perlu sahaja saya akan keluar, itu pun dengan memakai topeng muka. Maklumlah, saya termasuk golongan yang berisiko tinggi untuk mendapat jangkitan. Jadi saya perlu lebih berhati2.

Insya-Allah, lagi 10 hari lagi kita akan menyambut hari mulia, hari raya. Macam mana persiapan korang sume yer? Mesti meriah tahun ni kan? Dapat berkumpul di hari raya bersama2 keluarga tersayang. Saya pula, tahun ni adalah tahun pertama saya beraya sebagai seorang isteri. Dan tahun ini juga saya akan beraya bersama keluarga mertua. Oh, sedihnya tak dapat pulang beraya bersama keluarga saya seperti sebelum2 ni. Dalam perkahwinan perlu ada pengorbanan kan? Oh~ =(

Saya pula, tahun ni tak da buat apa2 persiapan pun. Tahun lepas, ada la juga rajin tolong mak buat kuih raya sikit2. Mak pula sudah tak berdaya lagi nak buat sorang diri. Yelah, dah takda pembantu di dapur, mana larat dia nak buat sorang2. Jadi nampaknya tahun ni beli kuih tunjuk je la =). Tentang baju raya pula, oh tidak! Saya langsung tidak ada baju raya tahun ini. Baju raya tahun2 lepas pun tak boleh pakai lagi, sebab dah tak muat. Saya kan sudah 'gemuks', ahaks! So terpaksalah pakai baju apa yang muat jer.

Bagi saya raya tahun ni biasa2 saja. Saya tak begitu teruja sangat. Cuma 1 perkara jer yang membuatkan saya teruja dan tertunggu2. 8 Oktober 2009 ~Insya-Allah, saya bakal menjadi seorang ibu pada zuriat pertama kami =)

Note : 28 days to go! Errrkk.... =)

Wednesday, September 2, 2009

Ramadhan pertama

Ramadhan tahun ini pertama kali di sambut berdua bersama suami tercinta. Bersahur bersama dan berbuka bersama. Walaupun sering balik berbuka dengan orang tua, namun kami tetap merasainya bersama. Hanya sekali sahaja kami dapat berbuka hanya berdua. Itupun dengan hanya membeli makanan dan kuih muih di bazar ramadhan sahaja. Hari yang lainnya, kami berbuka di rumah orang tua kami.

Jadi semalam kami bercadang untuk berbuka berdua di luar. Kami berbuka di sebuah restoran di area Serdang. Mujur kami antara orang yang terawal sampai. Jadi meja masih ada banyak lagi yang kosong. Menu kami adalah nasi putih, tom yam campur, sayur kailan belacan, telur bungkus dan sotong goreng tepung. Seronok dapat berbuka berdua :)

Namun jelas jauh di sudut hati saya, saya amat terkilan sebenarnya. Terkilan kerana saya sendiri belum lagi mampu untuk menyediakan sendiri makanan dari air tangan saya sendiri untuk berbuka puasa terutamanya untuk suami. Bukan saya enggan memasak untuk suami cuma keadaan diri saya yang amat tidak mengizinkan untuk saya berbuat demikian. Alhamdulillah, saya sihat, cuma saya dah tak larat! Di tambah badan saya yang semakin 'memberat', sehinggakan nak berdiri lama pun saya rasa bagai nak pitam! Malah sekarang nak bersolat pun saya dah tak mampu untuk berdiri, jadi terpaksa bersolat secara duduk..

Mujur suami tercinta memahami keadaan diri saya.. :)

"Hanya tinggal sebulan sahaja lagi... Moga segalanya selamat dan dipermudahkanNya... Doakan saya.."